irinajonsson.blogg.se

Jordgubsplantor ;D

Kategori: Allmänt

Vad kan jag säga?! -Ja, som vanligt ute är solig väder o jag är ute o arbetar med trädgården ;) Tidigare hade jag köpt jordgubbsplantor o planterad de i en stooooor kruka, nu började de ge lite skott så tyckte jag att krukan ger inte mer plats för alla skott om de ska komma mer, så hade jag fått en ide att fixa en liten jordgubbsplanta (som min farmor gjorde hela hennes liv, gör o ska göra) Vad kan jag berätta om växter o bär o allt annat? vad är det som är nyttigt för både oss o växter som växer... Det som jag berättade i artikeln "Brännässla" var inte allt. Ja! det gör ont när den sticker, men man kan använda ngn sort av gummi handskar så funkar det hur best som helst! vet inte hur det är i Sverige om brännässla o vad man kan göra med den o vad den är nyttigt för, men i mitt land använder alla saker som är från naturen o kan både skydda växter o ge ett stort näring. Det första jag kan berätta vad man kan göra med brännässlan ist för att kasta bort den. Mat: Soppor, sallader, medicin osv. Igår gjorde jag min vaforit kallsoppa fast ist för att låta den vara som den är hade jag då gjort med brännässlans lövarna o toppen. (hur gör man: skölj med kallt vatten i en durkslag, stoppa in de i en stor skål häll över kokhet vatten o låt den stå(man kan också stoppa in de i en kastrull med kokhetvatten så att vatten täcker brännässlan o koka i fem minuter under lock) sen skära smått o tunt o blanda med maten) vatten som blir kvar av brännäslan ska man låta vara i 5 dagar på solen lr varmt stället(man kan också sätta den på solen på dagen/morgon) med över lock. Vad kan man göra med vatten som är kvar från brännässlan? Spraya på växter bär o buskar, på så sätt vi ger de mer näring (sånt gödsel kan aldrig vara för mkt) Vår nästa rubrik är om "Vad kan man göra med lök o vitlök o var kan man plantera de?"

Kommentarer


Kommentera inlägget här: