irinajonsson.blogg.se

Ja, vad gör man?

Kategori: Allmänt

Just nu väntar jag till kl 13.00 i prick för att ringa till migrationsverket o rådfråga de massor med frågor som samlades inför hela året o det sista så klart som jag kom på senast igår. Saken är att jag är asylsökande o var den i nu läget i 6,5 år. sista gången jag hade sökt om uppehållstillstånd var för drygt ett år sen då fick jag avslag som inte gick att överklaga. Som jag förstått om jag förstår rätt, då tiden hade inte gått ut än då jag bodde bara 5,5 år i Sverige(jesus vad tiden går fort!). Men som jag läste om reglerna i Sverige om asyl o sånt så strog det om man hade bott i Sverige i 6 år då kan man söka asyl på nytt. Själva problemmet är att jag hade inte hittat ngn advokat o jag har ingen aning var jag kan hitta en bra advokat, det ända jag vet var en bra advokat som hjälpte vårat son att bli en svenskmedbörjare (fast det tog 3 mån för Leo efter födseln, men saken är inte det) problem är i att när jag sökte en advokat o försökte anställa den som min advokat då för ett år sen då fick jag avslag. Jag är ledsen över att jag kan inte leva som andra människor lever. Jag vill studera klart på komvux om det behövs i framtiden skulle jag gärna gå på universitetet för att ta den yrekesliv jag vill nå i mitt liv. Min son är nu redan 1 år gammal o jag fick aldrig o får aldrig i nuläget heller ngt barnbedrag lr liknande, jag lever för 2200 per 31 dag varje månad o det räcker inte pengarna för 2 veckor för mig o Leo. Ja, jag har en man som jobbar o känner rätt för pängar för Leo som gäller 1000kr per mån, men det är ändå inte mig det handlar om. Jag kanske åter lite självviss men jag tycker att allt det här är orättvisst. Iaf som asylsökande har jag rätt att få en bostad (men det kommer jag fråga om kl 1 idag iaf så ser vi vad de säger) Som mamma har jag rätt att få föräldrarpenning lr barnbedrag(vad det nu gäller rätt att få av de 2 jag vet inte, men ngt iaf) Jag tackar livet att jag träffade rolle som hade tagit upp mig från shitt livet som jag levde i tidigare, jag tackar rolle för att han gnäller inte på mig över allt som gäller ska betalas (jag kan tänka mig att det finns män som tänker bara på sig sj o slöser bara på sig sj). Men det är ju ändå orätvisst. som asylsökande behöver jag inte betala för min bostad, men hyran till huset o allt sånt kostar fan inte billigt heller. Mina åsikter är: Om de vill inte ge en chans till mig för att ge uppehålsttillstånd för att jag ska då bevisa till de att jag håller alltid mina ord jag säger. o hålla mig som asylsökande kan de ju ta den minsta av rolles hyran han betalar o så får de också ge barnbedrag till mig för att inte sitta på ngns axlar o känna sig utanför ngt mer! Jag hade bestämd mig direkt på ny år nu i år att året 2013 kommer jag inte slössa bort som jag gjorde de sista år i livet. nu är det att jag måste göra allt klart för att kunna andas fritt o inte känna mig oansvarig. ja, jag har anvar över min son, men jag menade iaf så att ni inte tolkar mig fel att ta ansvar över mig sj. för att inte fråga rolle att han ska köpa till mig ngn fin klänning, för att inte fråga honom om jag fick låna pengar till honom för att inte känna mig sen skilldig för att de pengar jag lånar varje 2 veckor efter mina egna pengar tar slut, för att kunna köpa saker o snygga kläder till min son ist för att han ska bära på sig andras kläder. vad tror ni? tror ni att jag har ngn råd för att gå på stan o shoppa som jag önskade mig i hela 2 år nu? nej fan, jag bär också andras kläder, mina vänner som hade hjälpt mig med kläder. o till o med de vänner som jag är inte vän med i nuläget tackar jag så mkt som hade förstått i vilken situation jag står i den sista året. Jag gråter o jag har inget val för att kunna göra ngt åt eftersom det är inte jag som väljer över de på domstolen om ska jag får rätt för ngt i det här läget. Jag vet inte om det känns dumt att jag skrev allt här på bloggen, men så många människor jag hört ifrån, både svenskar o asylsökande är det helt orätvist mot mig som har inget rätt alls för ngt. Jag är rädd att ringa dit o fråga om saker utan att hade fått pratat med en advokat (för mig så känns det att en advokat skulle nog stå på min sida mer än migrationsverket) (det rädsla komm just ifrån då vi sökte en svenskmedbörjare för leo, då var vi till boden nästan varje dag o vart skickats på vänster o höger över hela boden kan man ju nästan säga!) Iaf i nu läget av den här rubriken håppas jag att ngt hjälper för mig. jag säger att det spelar inget roll om de vill ge till mig uppehålsttilstånd, men därimot de kan väl stå för kostnanderna för jag är en asylsökande o de kan inte ha mig "gratis" för att jag bor tsm med en svensk man! Iaf framtidsönskningar är att jag får en fin jobb, då har vi en bättre ekonomi hemma o gifter oss så småningom efter jag fick uppehålsttilstånd om jag får den, den så vill jag ju ha mer barn, 2 till minst! o så vil jag leva med den mannen som hade gjort mitt liv lättare som jag var tsm med nu i 3,3 år snart o är förlovade o har barn som är 1,2 år snart. <3

Kommentarer


Kommentera inlägget här: